Virtual Reality i ejendomsbranchen

Der er ingen tvivl om at Virtual Reality (VR) er fremtiden og at fremtiden allerede har påvirket ejendomsbranchen i denne regi. Med VR-løsninger er der et hav af muligheder for at fremme salg i ejendomsbranchen og du kan læse om nogle af dem her.

Besøg en bolig – hjemmefra

Potentielle købere besøger ofte en ejendom flere gange før de tager den endelige beslutning. Dette kan føre til mange besøg, som kræver meget tid for ejendomsmæglere som boligkøbere, især hvis man bor langt væk fra ejendommen. I det tilfælde tager det ikke kun lang tid at besøge ejendommen, det koster også mange penge.

I denne regi kan VR-teknologi hjælpe med at reducere tid og omkostninger, så boligkøbere kan besøge boligen uden at forlade hjemmet. Ved at tage et par VR briller på kan du opleve ejendommen i 3D. Dette kan blandt andet hjælpe når:

  •      Et par potentielle boligkøbere allerede har besøgt boligen, men ikke er sikre og derfor gerne vil besøge den igen.
  •      Et par boligkøbere vil beslutte om ejendommen er værd at besøge.
  •      Et par er ved at bakke ud af en aftale kan ejendomsmægleren benytte dette redskab til at prøve og ”redde” salget.

Virtuel boligindretning

I USA har en undersøgelse tidligere vist at 77 procent af ejendomsmæglerne siger at boligindretning hjælper potentielle boligkøbere med at associere en ejendom med et fremtidigt hjem. Men dette kan hurtigt koste mange penge især når der er tale om en helt ny tom ejendom.

Derfor kan VR teknik være et alternativ til en mindre omkostning. Flere og flere virksomheder specialiserer sig i ”3D modelling” og ”virtual staging service”, som vi kan kalde for virtuel iscenesættelse. Sådanne virksomheder skaber smukke 3D realistiske tours til ejendomme, som ejendomsmæglere har til salg.

Virtuel forretning

Her er der endda mulighed for samarbejde mellem flere virksomheder i det vi kan kalde virtuel forretning. Forestil dig at en potentiel boligkøber benytter virtual reality briller til at gennemgå en 3D tour af ejendommen, som er indrettet via virtuel iscenesættelse. Forestil dig så at de samme potentielle boligkøbere ønsker at ændre i den virtuelle iscenesættelse. I dette tilfælde kan de besøge en online butik og vælge et andet møbel for at tilføje det til den 3D tour, som de er i gang med, for at se om det passer bedre ind i deres smag og det kan igen motivere dem mere til at skrive under på boligkøbet.

Uafhængigt af om kunden ønsker at ændre i den virtuelle iscenesættelse eller ej, så lægger de virtuelle 3D tours med boligindretning op til salg af møbler, som kunden i den perfekte verden kan bestille med det samme ved at besøge en virtuel butik.

Markedsføring af ny ejendom

Det kan tit være udfordrende at markedsføre en ejendom, der endnu ikke er blevet bygget. Dette er hidtil blevet markedsført med 3D modeller, som vil fremvise den nye ejendom og/eller området til at give en ide af ejendommen udefra.

I forbindelse med markedsføring af den indvendige del af konstruktionen bruger ejendomsmæglere tit showrooms til at skabe en replika af hvordan en lejlighed i den bygning ville se ud. Men igen er der naturligvis tale om høje omkostninger og virtual reality kan igen bruges til at vise både den indvendige og udvendige del af boligen, som endnu ikke er opført og dermed reducere omkostningerne.